Po sześciu latach badań zespół badawczy w Instytucie Biotechnologii Przemysłowej w Tianjin Chińskiej Akademii Nauk zaprojektował syntezę skrobi z dwutlenku węgla, a wyniki te opublikowano 24 września czasu pekińskiego w międzynarodowym czasopiśmie „Science”.

Jak twierdzi raport, technologia ta otwiera drzwi do przemysłowej produkcji skrobi, a jej sztuczna synteza jest o 8,5 raza wydajniejsza niż u roślin takich jak kukurydza. Na całym świecie istnieje około 30 000 produktów, które posiadają skrobię, dlatego jak mówią, jest bardzo ważne znalezienie jej tańszych i większych alternatywnych źródeł.
Jest to podobno przełomowa technologia projektowania sztucznego systemu biologicznego, który może wykorzystywać dwutlenek węgla do syntezy skrobi, bez fotosyntezy. Po pokonaniu przeszkód technicznych naukowcom udało się zsyntetyzować sztuczną skrobię w warunkach laboratoryjnych. Dzięki technologii biochemicznej wyekstrahowano 62 enzymy biologiczne z 31 różnych gatunków. Pomimo pozornego sukcesu, istnieją obawy dotyczące jej praktycznego zastosowania, ponieważ produkcja enzymów wymaga wysokiej technologii. Cały łańcuch produkcyjny, w tym transport, przechowywanie, ekstrakcja, analiza i inne procesy, muszą odbywać się w ściśle sterylnym środowisku, a jak na razie tylko kilka firm posiada kwalifikacje do produkcji specjalistycznych enzymów. Ponadto cena niektórych wyspecjalizowanych enzymów przewyższa cenę złota.
Jak twierdzą niektórzy zainteresowani, ta technologia może odegrać przełomową rolę w łagodzeniu kryzysu żywnościowego i zmian klimatycznych.
Wygląda na to, że technologia sztucznej syntezy skrobi może przynieść wiele zmian w naszym życiu i już nie tylko z powodu zakazu hodowli zwierząt zapomnimy, co to jest mięso, ale z powodu sztucznej skrobi również zapomnimy jak smakuje ziemniak.

żródło – gnews.org

obrazek – freepik

Dzięki Waszej pomocy i Waszemu wsparciu wolne media mogą funkcjonować. Proszę wesprzyj naszą walkę o wolność słowa.