Autor Pekka Vänttinen | EURACTIV.com | Tłumaczenie Aleksandra Krzysztoszek

Według raportu Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań nad Pokojem (SIPRI) 26 europejskich producentów broni, znajdujących się w pierwszej setce koncernów zbrojeniowych na świecie, wytworzyło 21 proc. broni sprzedanej na świecie w 2020 r.

Jak wynika z opublikowanego wczoraj raportu, najlepiej na rynku wypadają firmy brytyjskie i niemieckie. W ubiegłym roku siedem brytyjskich firm z czołowej setki na świecie sprzedało broń o łącznej wartości 33 mld euro, co stanowi wzrost o 6,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

Rok 2020 był szczególnie pomyślny dla koncernu BAE Systems, jedynej europejskiej firmy w pierwszej dziesiątce pod względem sprzedaży na świecie, która w ciągu roku zanotowała wzrost sprzedaży o 6,6 proc.

Cztery niemieckie firmy ze światowej czołowej setki odnotowały dochód ze sprzedaży sięgający niemal 8 mld euro, o 1,3 proc. większy niż w 2019 r. Łącznie firmy te odpowiadały za 1,7 proc. całkowitej sprzedaży broni przez sto najbardziej dochodowych firm na świecie. Największy niemiecki producent, Rheinmetall, odnotował w ciągu roku wzrost sprzedaży o 5,2 proc., ale już na przykład stocznia ThyssenKrupp zanotowała spadek o 3,7 proc.

Ubiegły rok był trudniejszy dla sześciu francuskich firm, jakie znalazły się w światowej setce. Ich łączna sprzedaż spadła o 7,7 proc. Był to w dużej mierze skutek słabej sprzedaży myśliwców Rafale. Statystyki z tego roku mogą wyglądać inaczej ze względu na ogłoszony w ubiegłym tygodniu zakup 80 tego typu samolotów przez Zjednoczone Emiraty Arabskie.

W sumie sprzedaż uzbrojenia i usług wojskowych w 2020 r. przez 100 największych firm z branży wyniosła około 470 mld euro, co stanowi wzrost o 1,3 proc. w porównaniu do 2019 r.

Na rynku dominowały firmy amerykańskie, które odpowiadały za 54 proc. całkowitej sprzedaży. Od 2018 r. do pierwszej piątki rankingu wchodzą tylko firmy amerykańskie. Tymczasem udział chińskich firm w sprzedaży uzbrojenia na świecie wzrósł do 13 proc.

Z kolei Rosjanie odnotowali spadek o 6,5 proc. Tendencja spadkowa sprzedaży sprzętu wojskowego przez Rosję trwa od 2017 r. Rosyjskie firmy odpowiadały za 5 proc. całkowitej sprzedaży broni przez sto czołowych firm.

obrazek – unsplash

Dzięki Waszej pomocy i Waszemu wsparciu wolne media mogą funkcjonować. Proszę wesprzyj naszą walkę o wolność słowa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.